lauantai 17. maaliskuuta 2018

Buenos Airesin kaduilla

Etelä-Amerikan matkamme alkaisi Buenos Airesista ja ensimmäinen tehtävä oli tietysti päästä sinne. Kauas tosiaan on pitkä matka ja Buenos Airesiinkin matka kesti 22 tuntia kulkien Milanon ja Sao Paolon kautta. Aika oli itse asiassa lyhyt kun vertaa sitä paluumatkaamme joka kesti 46 tuntia, mutta siitä myöhemmin.
Hotellimme oli varattuna Retiron kaupunginosassa,
se sijaitsee lähellä kaikkea, mikäli 3 miljoonan suurkaupungissa tällaista termiä voi käyttää. Pääsimme perille kätevästi Tienda León-lentokenttäbussilla sekä paikallisten ystävällisellä opastuksella. Lippu oli ostettava jo lentoasemalta. Buenos Airesissa on muuten kaksi lentokenttää, Ministro Pistarini tai Ezeiza, joka on kauempana ja Jorge Newbery, joka on ihan kaupunkialueella, kauniilla paikalla rannalla.
Kaupunkiin tutustuminen alkoi välittömästi koska aikaa oli ennen risteilyä vain 2 päivää ja niistä toisen ajattelimme viettää Uruguayn puolella. Aikaa tosin tuhrautui sellaisiin välttämättömyyksiin kuin rahanvaihtoon ja laivalippujen ostoon. Hotellista meidät neuvottiin läheiseen tavaratalo Gallerias Pacificoon rahanvaihtoon. Se osoittautui virheeksi koska jono rahanvaihdossa oli noin korttelin mittainen. Myöhemmin illalla kävelykatu Avenida Florida osoittautui kaduksi miltä saa kaiken mahdollisen; ostokset, liput erilaisiin tapahtumiin, kiertokäynnit, virallisen valuutanvaihdon ja houkuttelevan epävirallisen valuutanvaihdon. Viimeksimainittuun emme tällä kertaa kuitenkaan sortuneet.

Yksi kaupungin helmistä on satama-alueelta alkava jokialue, Puerto Madero. Sieltä löytyy pienvenesatama ja somia siltoja, uusin niistä, Puente de la muher - teräsbetoninen kääntösilta jalankulkijoille -  valmistui 2000-luvun alussa. Se kuvaa tangoa tanssivaa paria. Se on rakennettu samaan linjaan Plaza de Mayorin, kongressitalon ja Obeliskin kanssa.

Puente de la muher on espanjalaisen arkkitehdin Santiago Calatravan suunnittelema teräsbetonisilta

Kun rannasta nousee ylöspäin pääsee Buenos Airesin kuuluisammalle paikalle, historialliselle Plaza de Mayolle. Torin laidalla on suuri, vaaleanpunertava talo; presidentinlinna, Casa Rosada ja toisella laidalla kohoaa katedraali, mutta niin kuin kuvasta näkyy koko aukio oli yhtä aidattua rakennustyömaata. Puisto aiotaan laatoittaa kokonaan. "Tervetuloa ensi vuonna katsomaan, silloin se on upea", sanoi ohikulkija.

Casa Rosada odottaa tyynesti uutta ehompaa ympäristöä

Avenida Florida. Sitä mitä ei täältä saa, sitä ei tarvitakaan

Obeliski rakennettiin kaupungin perustamisen 400-vuotisjuhlan kunniaksi. Se ja teräskukka, Floralis Genérica ovat kaupungin tunnetuimmat symbolit. Kukan on suunnitellut arkkitehti Eduardo Catalana ja se sulkee terälehtensä aina yöksi paitsi kansallisina juhlapäivinä jolloin sekin juhlii koko yön.

Tämä siro kukka Floralis Genérica painaa 23 tonnia

El Obelisco kohoaa 68 metrin korkeuteen plaza de la Repúblikalla, itsenäisyydenaukiolla.

Teatro Colon, jonka akustiikka on kuulemma upea, asian omakohtaiseen testaamiseen ei valitettavasti ollut mahdollisuutta

Tässä vaiheessa kaupungin tutkimiseen tuli kolmen viikon tauko lähtiessämme ensin Uruguayhin ja sitten risteilijäalukselle. Kun sitten aikanaan lensimme Chilen Santiagosta takaisin Buenos Airesiin oli kone täydet 5 tuntia myöhässä edellispäivän lakkoilun vuoksi ja käytettävä aika jäi taas vajaaseen kahteen päivään.
Päätimme ostaa lipun Hop on-hop off-bussiin ja lähdimme lähimmälle pysäkille, mutta niinkuin aikaisemmin oli jo huomattu niin Avenida Florida on täynnä houkutuksia ja niinhän siinä sitten kävi, että tulimmekin matkalla ostaneeksi kolmen tunnin kiertoajelun. Hinta oli 20 dollaria, se vaikutti edulliselta ja niinhän se olikin. Saimme mukavan oppaan ja kiertelimme niin keskustan nähtävyydet kuin esikaupungitkin.

SanTelmo ja Boca ovat taiteilijoiden ja rapistuvan romantiikan kaupunginosat. Sen taloja asuttivat aikaisemmin köyhät, monilapsiset, italialaiset siirtolaisperheet. Koska talot olivat ahtaita ja elämä oli ankeaa ruvettiin talot maalaamaan kirkkailla väreillä. Nykyisinkin taloja asuttavat siirtolaiset, nyt he tulevat Väli-Amerikasta.

Tangoa voi nähdä tanssittavan missä tahansa; klubeilla, baareissa, kauppakeskuksissa tai niin kuin tässä - kadulla.

Paitsi kirkkaita ja iloisia värejä Bocasta löytyy myös taideteoksia kuten patsaita, reliefejä ja muraaleja.

Vierailimme myös paikallisten jalkapallojoukkueiden harjoituskentillä. Bocan ilman muuta suosituin jalkapallojoukkue on tietysti CABJ, sama missä Maradonakin aikoinaan pelasi.

Viimeisenä Boniksen päivänämme hyppäsimme taksiin ja kurvasimme Recoletan hautausmaalle. Se on kuuluisa paitsi arkkitehtuuristaan myös siitä, että sinne on haudattu niin Argentiinan presidentit kuin korkeat sotilashenkilötkin. Siellä on tietenkin myös Duarten sukuhauta, ihmisiä kiehtoo kulttihahmo Evita Peron. Ja tottakai meidänkin täytyi löytää Evitan hauta, eikä se ollutkaan vaikeata hautausmaan suunnattomasta koosta huolimatta, sillä Evitan hautaholvin edessä oli tuore kukkameri ja siellä parveili taukoamaton  ihmisvirta. Minäkin räpsäisin pari kuvaa ja luovutin sitten paikkani japanilaisryhmälle.

Kirjoittamattoman sääntöni - ei kaupunkia ilman museota - mukaisesti käväisimme vielä taidemuseossa, Museo Nacional de Bellas Artes-nimisessä minne oli Recoletan hautausmaalta kävelymatka. Museosta löytyi klassikkoja kuten Diego Riveraa, Marc Chagallia ja Rodinia, mutta hauskimman osaston työt oli virkattu villalangasta.

Mikäli nippelitieto kiinnostaa

Buenos Aires tarkoittaa hyvää ilmaa, aikaisemmin kaupungin nimi oli kuitenkin Rio de la plata (rahajoki)  kaupungin samannimisen joen mukaan
Argentiina taas on saanut nimensä hopeasta (argento). Espanjalaiset matkasivat sinne rikastuakseen hopealla
Buenos Aires on perustettu 1536
Obeliskin päälle vedettiin 26.12. 2017 vaaleanpunainen kondomi muistuttamaan kansainvälisestä AIDS-päivästä

Seuraa Fammon vaeltelua myös Instassa ja Facebookissa

1. Lukiessa sain kokea viime kesän Buenos Airesin matkan uudestaan. Tallensin heti Pinterestiini. ¡Muchísimas gracias!

2. Kiitos Maija! Kyllähän siellä toisenkin kerran vierailisi. Tai oikeastaan, olinhan minä siellä jo kahdesti.

3. Buenos Aires on ollut omalla Bucket listilläni jo vuosia. En tiedä siitä oikein mitään, mutta silti siitä haaveilen. Olen ajatellut sen kuitenkin suurkaupungiksi, jossa olisi hyvä viipyä ainakin viikko, kun sinne asti lähtee.

4. Olet kyllä oikeassa tuossa, että viikko (tai enemmänkin)voisi olla sopiva aika Buenos Airesissa. Mutta elämä on valintoja eikä sille nyt viikkoa herunnut kun kuitenkin oli niitä muitakin kohteita ja vain neljä viikkoa aikaa kaverin työn takia.